Condițiile de drum sunt în mod direct influențate de starea vremii și de carosabil.
Reprezintă fenomenul care se produce între roțile unui vehicul și calea de rulare, realizându-se astfel mișcarea vehiculului.
Aderența mașinii depinde de o serie de factori asupra cărora avem mai mult sau mai puțin control. De exemplu: starea anvelopelor, rapiditatea manevrării direcției, viteza de deplasare, etc.
Alți factori nu depind însă de noi ci de variabile precum:
Este o consecință a aderenței scăzute și a manevrării incorecte a autovehiculului.
Principala cauză a derapajului este viteza excesivă, rezultând astfel pierderea stabilității autovehiculului în urma frânării excesive și neadaptării vitezei la condițiile de carosabil alunecos sau umed.
Atunci când autovehiculul intră într-un derapaj trebuie să se ridice piciorul de pe frână iar volanul să se miște lin în sensul invers al derapării.
Dacă roțile din față derapează, mașina va începe să alunece înafara carosabilului. În această situație este recomandat să încetiniți și țineți controlul asupra volanului ca mașina să meargă drept.
Daca roțile din spate derapează, spatele mașinii se va mișca, alunecând în ambele părți. În această situație este recomandat să mențineți volanul în direcția alunecării până ce mașina nu mai derapează și roțile vin în contact cu șoseaua, apoi mișcați volanul în direcția opusă alunecării pentru a îndrepta mașina.
Dacă toate patru roțile derapează, mașina va aluneca înainte, în linie dreaptă ca și cum ar fi o sanie. În această situație este recomandat să vă păstrați calmul și să încetiniți treptat, ridicând piciorul de pe accelerație, menținând controlul asupra volanului în direcția de mers. Astfel, în momentul în care roțile aderă din nou la sosea vă veți putea continua drumul.
Acvaplanarea apare atunci când anvelopele mașinii nu mai fac contact direct cu asfaltul deoarece între cele două suprafețe există o peliculă de apă.
Datorită vitezei excesive sau a uzurii accentuate a anvelopelor, apa nu mai poate fi evacuată rapid prin canalele pneului.
Efectul poate fi o pierdere a controlului vehiculului prin reducerea posibilităților de manevrare sau frânare.
Lasă un comentariu