Multă lume este de părere ca nu ar trebui să utilizăm niciodată frâna atunci când mașina aluneca, dacă este pe gheață sau dacă jumatate din mașina(două roți) este pe o suprafață cu aderență ridicată și cealalta jumătate pe suprafața cu aderență redusă, perecum noroi sau praf. Dar defapt acest lucru nu este întotdeauna adevarat.
Sa dam un exemplu. Circulați pe un drum alunecos iar mașinile din față franează și se opresc, iar dumneavoastră sunteți prea aproape de mașina din fața dumneavoastră și frânați lovind cu putere pedala de frână, acest lucru va face ca roțile mașinii să se blocheze înrăutățind situația, mai exact, rupând aderența cu partea carosabilă mașina sa va deplasa doar înainte nepermițându-vă să mai virați pentru evitarea coliziuni. De aici vine și ideea că nu ar trebui să frânăm în situațiile în care carosabilul este alunecos sau să folosim frâna de motor în schimbul frânei de serviciu (frâna de picior). În această situație se recomandă să fiți calm și precis cu pedală, adaugând o presiune ușoară și progresivă, această va reduce viteza de deplasare și nu va bloca roțile, oferindu-vă un control mai bun asupra direcției autovehiculului.
În ajutorul situațiilor ca ceea de mai sus, producătorii au dezvoltat un sistem de siguranță numit ABS (Sistem de Frânare Anti-Blocare). Acesta este un dispozitiv de avitare a derapajului necontrolat prin reducerea frânatului brutal, mai exact ne ajuta în situațiile în care ne panicăm și apăsăm cu putere sau chiar lovim pedala de frână, situație în care roțile se vor bloca. Abs-ul simte când pedala de frână este apasată cu o așa putere încât roțile se vor bloca și eliberează presiunea aplicată pe sistemul de frânare astfel încât roțile să nu se blocheze niciodată.
De ce este atât de important ca roțile să nu se blocheze? Roțile nu trebuie să se blocheze în timpul frânării deoarece acestea trebuie să ruleze pentru a putea avea aderență cu partea carosabilă, aderența care face ca mașina să meargă în direcția în care doriși să virați. Dacă roțile sunt blocate în timpul frânării, degeaba învârtiți volanul în stânga sau în dreapta, roțile neavând aderență, mașina va continua să se deplaseze pe direcția înainte.
Majoritatea mașinilor noi sunt dotate cu sistem ABS. Acest sistem este gata întotdeauna de funcționare, așteptând momentul în care să intre în acțiune, nu trebuie să apăsați un buton sau ceva de genul acesta, odată ce autovehiculul este dotatacu sistem ABS el este întotdeauna în stare de funcționare. Atunci când sistemul ABS este activ veți simți în pedala de frână, la apăsarea cu putere, o mică pulsație sau uneori veți auzi scârțâitul anvelopelor. Atenție, niciodată să nu eliberați pedala de frână când simțiți această pulsație în pedala de frână, continuați să apăsați până la oprirea definitivă, nu vă fie frică, nu veți strica mașina în felul acesta.
Încă ceva, să nu vă gândiți că ABS-ul va face minuni în orice situație, dacă vă aflați cu toate roțile pe gheață, să nu vă gândiți că mașina se va opri ca și cum ați frâna pe un carosabil uscat. Dar sigur vă va ajuta să nu pierdeți controlul mașinii și să nu intrați în derapaje necontrolate atâta timp cât adaptați viteza de deplasare la condițiile de drum.
Lasă un comentariu