Una dintre cele mai discutate chestiuni printre șoferii din România este dacă ai sau nu voie sa îl iei la rost pe agentul de poliție atunci când ești oprit în trafic. Asadar, in acest articol vom clarifica această nelămurire a multora, ajutați desigur de litera legii.
1. Polițistul rutier este obligat să se legitimeze în fața șoferului?
Nimic mai fals, deoarece dacă citim puțin Legea 218 din 23 aprilie 2002 privind organizarea și funcționarea Poliției Române, la articolul 41 scrie că "în exercitarea atribuțiilor de serviciu politistul este obligat să prezinte insigna sau legitimația de serviciu, după caz, pentru a-și face cunoscută, în prealabil, calitatea, cu excepția situațiilor în care rezultatul intervenției sau siguranța ulterioară a polițistului ar fi periclitată."
Cu alte cuvinte, atâta timp cât agentul are insigna în piept, nu mai este obligat să îți arate legitimația.
2. Polițistul rutier nu are voie să te oprească în trafic fără motiv!
Probabil ai auzit asta de multe ori, și mai mult ca sigur că ai spus-o și tu, însă află că e fals. "Hotărarea Guvernului nr.1391/2006 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr.195/2002 privind circulația pe drumurile publice", specifică negru pe alb la articolul 182 că "Oprirea vehiculelor pe drumurile publice se realizează prin executarea semnalelor regulamentare de către polițistul rutier sau, după caz, de către politistul de frontieră, atunci când constată încălcări ale normelor rutiere ori în situația în care există indicii temeinice despre săvârșirea unei contravenții ori a unei fapte de natură penală, pentru identificarea persoanelor care au comis astfel de fapte și a bunurilor care fac obiectul urmăririi, precum și pentru verificarea deținerii de către conducatorii vehiculelor a documentelor prevăzute de lege. Oprirea vehiculelor pe drumurile publice se realizează și în condițiile producerii unor calamități naturale, dezastre sau a altor situații care pun în pericol siguranța circulației."
3. Șoferul are dreptul să ceară când este oprit "ordinul de serviciu" cu informații despre zona și data filtrului făcut?
Ei bine, și această "legendă urbană" este falsă. Conform legislației, "ordinul de serviciu" este o dispoziție scrisă dată de conducerea unei unități prin care se cere uneia sau mai multor persoane salariate să efectueze anumite acțiuni, pe o perioadă determinată în afara sarcinilor curente de muncă ale compartimentelor din care fac parte persoanele respective.
În ceea ce privește locul, data și activitatea agenților în cazul unui filtru, toate acestea fac parte din cadrul unei dispoziții interne cu caracter secret ce pot fi verificate doar de superiorii agentului rutier, nu de orice șofer care se trezește dintr-o dată zmeu.
4. Când ești oprit pentru centură, spre exemplu, polițistul nu are voie să-ți dea amendă și pentru altceva!
Practic nu exista nicio prevedere legală despre acest aspect, constatarea unor abateri ce încalcă nomele legale putându-se face oricând. Adică dacă ești oprit pentru că nu-ți functionează un far, și polițistul observă și alte nereguli legate de acte, starea mașinii sau mai rău, a șoferului, poate lua măsurile legale pentru fiecare în parte. Este logic că nu te oprește 10 metri mai în față pentru a te amenda pentru restul neregulilor.
5. În cazul unui proces verbal de contravenție, poți să semnezi că ai luat la cunostință faptele, însă nu că le și recunoști!
In primul rând trebuie să știi că acest document nu are nicio rubrică specială în care îți recunoști sau nu faptele, există doar rubrica "Alte mențiuni". Aici, contravenientul poate solicita consemnarea opiniilor sale cu privire la conținutul actului de constatare, cum sunt eventualele obiecțiuni sau completări, etc. Mai jos pe tipizat contravenientul semnează pentru că a luat la cunoștință despre conținutul procesului verbal și în baza acestei semnături primește o copie a procesului verbal.
De asemenea, cu siguranță ai auzit că dacă nu semnezi, poți să convoci în instanță sub asistență juridică agentul de poliție. Și această afirmație este falsă, deoarece polițistul care întocmește procesul verbal nu are calitate procesuală în cazul contestației procesului verbal, parte într-un asemenea proces este instituția din care acesta face parte, respectiv unitatea/subunitatea de poliție. Iar aceasta la rândul ei va fi reprezentată de un jurist.
6. Dacă te oprește Poliția Rutieră și ți se pare că fac vreun abuz poți suna la 112 și "vine poliția care va întocmi un raport."!
Singurul lucru cu care te vei alege dacă suni la 112 în această situație, este o amendă cuprinsă între 500 și 1.000 de lei. De ce? Pentru că potrivit articolului 32 din O.U.G 34/2008, acest lucru este considerat un abuz din partea ta.
Tot în acest act normativ este prevăzut faptul că apelarea la numărul de urgență 112 se face NUMAI pentru situații de urgență. Faptul că ești oprit de un polițist pentru control NU este o situație de urgență. În schimb, la 112 se pot semnala fapte violente dacă acestea vin din partea agentului de rutieră.
7. În cazul în care ești oprit de o mașina cu radar, ai voie sa ceri diferite acte, inclusiv certificatul metrologic?
Poate ți s-a spus și ție că atunci când te oprește radarul, ai dreptul să începi să ceri legitimația agentului, copia după certificatul metrologic al aparatului radar, legitimația care atestă faptul că are dreptul de a conduce mașina MAI, sau ordinul de serviciu.
Nimic mai fals. Aceste documente au caracter intern, iar verificarea lor se face doar de șeful ierarhic al polițistului.
În același timp, Certificatul de verificare metrologică se poate solicita doar de instanța de judecată în cazul în care contravenientul formulează contestație împotriva procesului verbal, iar acest document se trimite în copie instanței, în niciun caz conducătorului auto sancționat.
Lasă un comentariu