1. Asigură-te că mașina ta este pregătită pentru iarnă. Întreținerea preventivă este cheia. Verifică bateria de acumulatori, sistemul de climatizare, ștergătoarele pentru parbriz și toate celelalte sisteme importante ale mașinii, ele trebuie să fie în stare bună de funcționare. Într-adevăr această întreținere preventivă este costisitoare, mai ales dacă o faci la un service specializat, dar vei cheltuii și mai mulți bani în cazul în care vei rămâne în pană în timpul condusului, mai ales dacă te afli pe un drum înzăpezit.
2. Pune-ți anvelope speciale pentru iarnă, acestea sunt obligatorii în situația în care drumul este acoperit de zăpadă, gheață sau polei. Cauciucurile de iarnă au o compoziție și o amprentă diferită față de cauciucurile obișnuite, și din aceste motive au o aderență sporită pe carosabilul umed și alunecos. În condițiile sezonului rece cauciucurile de iarnă sunt mai elastice și mai moi, spre deosebire de cele normale. La aceste cauciucuri se pot adăuga lanțuri antiderapante pentru situațiile extreme.
3. Mașinile cu tracțiune pe spate sunt mai dificil de condus pe timp de iarnă deoarece partea din spate a mașinii este mai ușoară, astfel aderența roților este scăzută. Pentru a îmbunătății aderența și a evita derapajele necontrolate se recomandă purtarea în portbagaj a unor greutăți, de exemplu poți folosi saci cu nisip pe care îi vei așeza deasupra axei roților din spate.
4. Fii atent întotdeauna la vehiculul din fața ta și păstrează o distanță considerabilă față de acesta. De regulă această distanță trebuie să fie dublă față de condițiile normale de condus. Dacă păstrezi această distanță vei putea opri autovehiculul la timp pentru a evita eventualele coliziuni sau derapaje.
5. Condu ușor și cu prudență. Nu contează câtă experiența ai, atunci când circuli cu mașina pe suprafețe cu gheață sau cu zăpadă, întotdeauna vor exista situații neprevăzute, de aceea trebuie să conduci prudent. Anticipează virajele și opririle pe care le vei face pentru a le executa cât mai lin. Niciodată să nu accelerezi brusc, mai ales în viraje, unde este recomandată decelerarea(reducerea vitezei prin eliberarea pedalei de accelerație).
6. Dacă vrei să oprești mașina apasă pedala de frână ușor, frânarea nu trebuie făcută brusc. Când autovehiculul este dotat cu sistem de frânare anti-blocare(abs), cel mai bun lucru pe care îl poți face pentru a opri mașina rapid este să apeși pedala de frână cu o presiune constantă. Sistemul ABS va menține aderența iar tu vei fi capabil sa controlezi mașina în timpul frânării. În cazul în care în care autovehiculul nu este dotat cu sistem ABS iar la frânare roțile se blochează, eliberează pedala de frâna și apoi o realeși ușor. Nu încercați să virați cu autovehiculul al căror roți sunt blocate la frânare sau sunt aproape să se blocheze. Atunci când aveți în față un obstacol, pentru a evita coliziunea cu acesta, trebuie să eliberezi frâna, atât cât să deblochezi roțile și să ocolești ușor obstacolul fără a accelera.
7. Sunt situații în care conducătorii auto nu pot controla derapajele. În cazul în care la frânare, sau în alte situații, autovehiculul derapează, trebuie să eliberezi pedala de frâna/accelerație și să virezi ușor în sens invers derapări și reaccelerezi doar după ce ai stabilizat mașina.
Lasă un comentariu