OUG = ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 195 din 12 decembrie 2002 (Codul rutier)
Regulament = REGULAMENT de aplicare a OUG 195/2002 (Regulamentul codului rutier)
(1) Depăşirea este manevra prin care un vehicul trece înaintea altui vehicul ori pe lângă un obstacol, aflat pe acelaşi sens de circulaţie, prin schimbarea direcţiei de mers şi ieşirea de pe banda de circulaţie sau din şirul de vehicule în care s-a aflat iniţial.
(2) Conducătorul vehiculului care se angajează în depăşire trebuie să se asigure că vehiculul care circulă în faţa sau în spatele lui nu a iniţiat o asemenea manevră.
(3) Atunci când prin manevra de depăşire se trece peste axa care separa sensurile de circulaţie, conducătorii de vehicule trebuie să se asigure că din sens opus nu se apropie un vehicul şi că dispun de spaţiu suficient pentru a reintra pe banda iniţială, unde au obligaţia să revină după efectuarea manevrei de depăşire.
(4) Nu constituie depăşire, în sensul alin. (1), situaţia în care un vehicul circulă mai repede pe una dintre benzi decât vehiculele care circulă pe altă bandă în acelaşi sens de circulaţie.
(5) Depăşirea se efectuează numai pe partea stângă a vehiculului depăşit. Tramvaiul sau vehiculul al cărui conducător a semnalizat intenţia şi s-a încadrat corespunzător părăsirii sensului de mers spre stânga se depăşeşte prin partea dreapta.
(6) Tramvaiul aflat în mers poate fi depăşit şi pe partea stângă atunci când drumul este cu sens unic sau când între şina din dreapta şi marginea trotuarului nu există spaţiu suficient.
(1) Conducătorul de vehicul care executa o manevra de schimbare a direcţiei de mers, de ieşire dintr-un rând de vehicule staţionate sau de intrare într-un asemenea rând, de trecere pe o altă bandă de circulaţie sau de virare spre dreapta ori spre stânga sau care urmează să efectueze o întoarcere ori să meargă cu spatele este obligat să semnalizeze din timp şi să se asigure că o poate face fără să perturbe circulaţia sau să pună în pericol siguranţa celorlalţi participanţi la trafic.
(2) Semnalizarea schimbării direcţiei de mers trebuie să fie menţinută pe întreaga durată a manevrei.
(4) În cazul în care tramvaiul este oprit într-o staţie fără refugiu pentru pietoni, vehiculele trebuie să oprească în ordinea sosirii, în spatele acestuia, şi să îşi reia deplasarea numai după ce uşile tramvaiului au fost închise şi s-au asigurat că nu pun în pericol siguranţa pietonilor angajaţi în traversarea drumului public.
(1) Conducătorii de vehicule sunt obligaţi să semnalizeze schimbarea direcţiei de deplasare, depăşirea, oprirea şi punerea în mişcare.
(2) Intenția conducătorilor de autovehicule, tractoare agricole sau forestiere și tramvaie de a schimba direcția de mers, de a ieși dintr-un rând de vehicule staționate ori de a intra într-un asemenea rând, de a trece pe o altă bandă de circulație sau de a vira spre dreapta ori spre stânga sau a celor care urmează să efectueze întoarcere, depășire ori oprire se semnalizează prin punerea în funcțiune a luminilor indicatoare de direcție cu cel puțin 50 m în localități și 100 m în afara localităților înainte de începerea efectuării manevrelor. (Alineatul (2) a fost modificat și actualizat pe www.scoalarutiera.ro la 06-10-2021)
(1) Conducătorul de vehicul care efectuează depăşirea este obligat:
a) să se asigure că acela care îl urmează sau îl precedă nu a semnalizat intenţia începerii unei manevre similare şi că poate depăşi fără a pune în pericol sau fără a stânjeni circulaţia din sens opus;
b) să semnalizeze intenţia de efectuare a depăşirii;
c) să păstreze în timpul depăşirii o distanţă laterală suficienta faţă de vehiculul depăşit;
d) să reintre pe banda sau în şirul de circulaţie iniţial după ce a semnalizat şi s-a asigurat că poate efectua această manevră în condiţii de siguranţă pentru vehiculul depăşit şi pentru ceilalţi participanţi la trafic.
(2) Pentru asigurarea distanței laterale de siguranță, la depășirea unei biciclete sau a unei trotinete electrice conducătorii de autovehicule, altele decât cele care se deplasează pe două roți, realizează această manevră prin trecerea peste marcajul longitudinal de separare a sensurilor de circulație ori de separare a benzilor pe același sens, cu cel puțin jumătate din lățimea autovehiculului atunci când viteza acestuia de deplasare este mai mare de 50 km/h, sau cel puțin prin încălcarea acestor marcaje atunci când viteza de deplasare este de cel mult 50 km/h. (Alineatul (2) a fost modificat și actualizat pe www.scoalarutiera.ro la 06-10-2021)
Conducătorul de vehicul care urmează să fie depăşit este obligat:
a) să nu mărească viteza de deplasare;
b) să circule cât mai aproape de marginea din dreapta a părţii carosabile sau a benzii pe care se deplasează.
(1) Se interzice depăşirea vehiculelor:
a) în intersecţii cu circulaţia nedirijată;
b) în apropierea vârfurilor de rampa, când vizibilitatea este redusă sub 50 m;
c) în curbe şi în orice alte locuri unde vizibilitatea este redusă sub 50 m;
d) pe pasaje denivelate, pe poduri, sub poduri și în tuneluri. Prin excepție, pot fi depășite în aceste locuri vehiculele cu tracțiune animală, motocicletele fără ataș, mopedele, bicicletele și trotinetele electrice, dacă vizibilitatea asupra drumului este asigurată pe o distanță mai mare de 20 m, iar lățimea drumului este de cel puțin 7 m; (Litera d) din Alineatul (1) a fost modificată și actualizată pe www.scoalarutiera.ro la 06-10-2021)
e) pe trecerile pentru pietoni semnalizate prin indicatoare şi marcaje;
f) pe trecerile la nivel cu calea ferată curentă şi la mai puţin de 50 m înainte de acestea;
g) în dreptul staţiei pentru tramvai, atunci când acesta este oprit, iar staţia nu este prevăzută cu refugiu pentru pietoni;
h) în zona de acţiune a indicatorului "Depăşirea interzisă";
i) când pentru efectuarea manevrei se încalcă marcajul continuu, simplu sau dublu, care desparte sensurile de mers, iar autovehiculul circulă, chiar şi parţial, pe sensul opus, ori se încalcă marcajul care delimitează spaţiul de interzicere;
j) când din sens opus se apropie un alt vehicul, iar conducătorul acestuia este obligat să efectueze manevre de evitare a coliziunii;
k) pe sectorul de drum unde s-a format o coloana de vehicule în aşteptare, dacă prin aceasta se intră pe sensul opus de circulaţie.
(2) Se interzice depăşirea coloanei oficiale.
Dacă nu puteți/doriți să vizionați varianta AUDIO-VIDEO a cursului, puteți citi varianta text ilustrată cu imagini.
Manevrele care se execută pe drumul public sunt:
Intenția conducătorilor de autovehicule, tractoare agricole sau forestiere și tramvaie de a schimba direcția de mers, de a ieși dintr-un rând de vehicule staționate ori de a intra într-un asemenea rând, de a trece pe o altă bandă de circulație sau de a vira spre dreapta ori spre stânga sau a celor care urmează să efectueze întoarcere, depășire ori oprire se semnalizează prin punerea în funcțiune a luminilor indicatoare de direcție cu cel puțin 50 m în localități și 100 m în afara localităților înainte de începerea efectuării manevrelor. Distanta de cel puțin 50 metri în localități și 100 metri în afara localităților semnifică distanța dintre locul în care semnalizăm intenția de a efectua manevra și locul în care se începe manevra, mai exact distanța parcursă cu semnalizatorul în funcțiune până când începeți efectuarea manevrei (art. 116 alin. 1 și 2 din Regulament)
Aceștia sunt obligați să semnalizeze din timp manevrele pe care vor să le efectueze și să se asigure că le pot efectua fără să perturbe circulația sau să pună în pericol siguranța celorlalți participanți la trafic (art. 54 alin. 1 din OUG).
Semnalizarea schimbării direcției de mers trebuie să fie menținută în funcțiune pe întreaga durată a manevrei (art. 54 alin. 2 din OUG).
Depășirea este manevra prin care un vehicul trece înaintea altui vehicul ori pe lângă un obstacol, aflat pe același sens de circulație, prin schimbarea direcției de mers și ieșirea de pe banda de circulație sau din șirul de vehicule în care s-a aflat inițial (art. 45 alin. 1 din OUG).
Nu constituie depășire, dacă pe un drum cu două sau mai multe benzi de circulație pentru fiecare sens, un vehicul circulă mai repede pe una dintre benzi decât vehiculele care circulă pe altă bandă în același sens de circulație (art. 45 alin. 4 din OUG).
Dacă, pe un drum cu două sau mai multe benzi de circulație pentru fiecare sens, vehiculul de pe banda 1 trece în fața vehiculului de pe banda 2 nu se consideră depășire prin dreapta, se consideră schimbarea benzii de circulație.
Conducătorul vehiculului care se angajează în depășire trebuie să se asigure că vehiculul care circulă în fața sau în spatele lui nu a inițiat o asemenea manevră (art. 45 alin. 2 din OUG).
Atunci când prin manevra de depășire se trece peste axa care separa sensurile de circulație, mai exact când se intră pe sensul opus de circulație, conducătorii de vehicule trebuie să se asigure că din sens opus nu se apropie un vehicul și că dispun de spațiu suficient pentru a reintra pe banda inițială, unde au obligația să revină după efectuarea manevrei de depășire (art. 45 alin. 3 din OUG).
Depășirea se efectuează numai pe partea stângă a vehiculului depășit.
Vehiculul al cărui conducător a semnalizat intenția de a vira spre stânga și s-a încadrat corespunzător se depășește prin partea dreaptă, dacă spațiul lateral rămas la dispoziție vă permite efectuarea manevrei (art. 45 alin. 5 din OUG).
Tramvaiul se depășește de regulă prin partea dreaptă (art. 45 alin. 5 din OUG).
Tramvaiul aflat în mers poate fi depășit și pe partea stângă (art. 45 alin. 6 din OUG):
Tramvaiul oprit într-o stație cu refugiu pentru pietoni se depășește pe partea dreaptă. Dar atunci când tramvaiul este oprit într-o stație fără refugiu pentru pietoni, indiferent dacă drumul este cu dublu sens de circulație sau cu sens unic de circulație, acesta nu se depășește iar vehiculele trebuie să oprească în ordinea sosirii, în spatele acestuia, și să își reia deplasarea numai după ce ușile tramvaiului au fost închise și s-au asigurat că nu pun în pericol siguranța pietonilor angajați în traversarea drumului public (art. 107 alin. 4 și art. 120 alin. 1 lit. g din Regulament).
Aceste prevederi legislative legate de depășirea bicicletelor sau trotinetelor electrice au fost adăugate în 2021 în legislația rutiera.
Pentru a asigura o distanță laterală de siguranță corespunzătoare, conducătorii de autovehicule (cu excepția autovehiculelor cu două roți), vor efectua manevra de depășire a bicicletelor sau a trotinetelor electrice respectând, pe lângă obligațiile privind manevra de depășire, și următoarele obligații, în funcție de viteza cu care aceștia se deplasează (art. 118 alin. 2 din Regulament):
În concluzie, dacă te deplasezi cu până la 50 de km/h ești obligat măcar să încalci marcajul, iar dacă te deplasezi cu mai mult de 50 de km/h ești obligat măcar să treci cu jumătate din lățimea autovehiculului peste marcaj. Trebuie reținut că acestea de mai sus nu sunt doar recomandări, acestea sunt obligații, iar nerespectarea lor se sancționează conform legii.
De reținut că în cazul în care un sector de drum are acest marcaj realizat cu linie continuă nu se mai poate efectua depășirea bicicletelor sau trotinetelor electrice, pentru că este interzisă încălcarea sau trecerea peste acest marcaj cu linie continuă, iar pentru depășirea acestor vehicule este obligatorie încălcarea sau trecerea peste acest marcaj. Singura opțiune, regulamentară, este de a merge în spatele acestor vehicule până la terminarea marcajului cu line continuă și începerea marcajului cu linie discontinuă care se poate încălca și se poate efectua regulamentar depășirea acestor vehicule.
Aceste prevederi legislative legate de depășirea bicicletelor sau trotinetelor electrice au fost adăugate în 2021 în legislația rutiera.
- să nu mărească viteza de deplasare. Acesta trebuie să circule cu o viteză constantă sau, dacă este cazul, poate să reducă din viteza de deplasare, dar în niciun caz nu are voie să crească viteza de deplasare;
- să circule cât mai aproape de marginea din dreapta a părții carosabile sau a benzii de circulație pe care se deplasează. Deși în mod normal acesta trebuie să se poziționeze undeva pe centrul benzii de circulație, atunci când observă că urmează să fie depășit este obligat să se poziționeze cât mai aproape de marginea din dreapta a drumului sau a benzii de circulație pe care se deplasează.
- se interzice depășirea tuturor vehiculelor în intersecțiile cu circulație nedirijată. Atenție! Se interzice depășirea tuturor vehiculelor, chiar și depășirea bicicletelor sau trotinetelor electrice;
- în apropierea vârfurilor de rampă, când vizibilitatea este redusă sub 50 m;
- în curbele în care vizibilitatea este redusă sub 50 metri, precum și în orice alte locuri unde vizibilitatea este redusă sub 50 metri, din diferite condiții;
- pe pasaje denivelate, pe poduri, sub poduri și în tuneluri. Prin excepție, pot fi depășite în aceste locuri doar vehiculele cu tracțiune animală, motocicletele fără ataș, mopedele, bicicletele și trotinetele electrice, doar dacă vizibilitatea asupra drumului este mare de 20 metri, iar lățimea drumului este mai mare de 7 metri;
- pe trecerile pentru pietoni semnalizate prin indicatoare și marcaje, adică pe toate trecerile pentru pietoni, cu excepția celor semaforizate. Atenție! Se interzice depășirea tuturor vehiculelor, inclusiv depășirea bicicletelor sau trotinetelor electrice, fie că se trece sau nu peste marcajul de separare a sensurilor sau peste marcajul de separare a benzilor pe același sens;
- pe trecerile la nivel cu calea ferată curentă și la mai puțin de 50 metri înainte de acestea. Atenție! Se interzice depășirea la mai puțin de 50 de metri înainte de acestea, nu si după acestea;
- în dreptul stației pentru tramvai, atunci când acesta este oprit, iar stația nu este prevăzută cu refugiu pentru pietoni. Interzicerea se aplică atât pe drumul cu dublu sens de circulație cât și pe drumul cu sens unic de circulație;
- în zona de acțiune a indicatorului "Depășirea interzisă". Mai exact în zona de acțiune a indicatoarelor:
- când pentru efectuarea manevrei se încalcă marcajul continuu, simplu sau dublu, care desparte sensurile de mers, iar autovehiculul circulă, chiar și parțial, pe sensul opus, ori se încalcă marcajul care delimitează spațiul interzis circulației vehiculelor;
spațiu interzis circulației vehiculelor = marcajul aplicat în afara benzilor, format din linii paralele, înconjurate sau nu cu o linie de contur, delimitează spațiul interzis circulației.
- când din sens opus se apropie un alt vehicul, iar conducătorul acestuia este obligat să efectueze manevre de evitare a coliziunii;
- pe sectorul de drum unde s-a format o coloana de vehicule în așteptare, dacă prin aceasta se intră pe sensul opus de circulație, cum ar fi coloanele de vehicule aflate în așteptare la culoarea roșie a semaforului sau la trecerile la nivel cu calea ferată, dar nu numai acestea;
- se interzice depășirea coloanei oficiale sau intercalarea ori atașarea la o astfel de coloană oficială.
Lasă un comentariu