Pasul 1 - Cursuri » Curs de legislație rutieră explicat Audio-VIDEO 3D

Ai parcurs 0% din Curs de legislație rutieră explicat Audio-VIDEO 3D

Capitolul 6 - partea 2 - manevre - oprirea și staționarea

Capitolul 6 - partea 2 - manevre - oprirea și staționarea


Articole de referință din legislația în vigoare

OUG = ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 195 din 12 decembrie 2002 (Codul rutier)
Regulament = REGULAMENT de aplicare a  OUG 195/2002 (Regulamentul codului rutier)

OUG - Articolul 54

(1) Conducătorul de vehicul care executa o manevra de schimbare a direcţiei de mers, de ieşire dintr-un rând de vehicule staţionate sau de intrare într-un asemenea rând, de trecere pe o altă bandă de circulaţie sau de virare spre dreapta ori spre stânga sau care urmează să efectueze o întoarcere ori să meargă cu spatele este obligat să semnalizeze din timp şi să se asigure că o poate face fără să perturbe circulaţia sau să pună în pericol siguranţa celorlalţi participanţi la trafic.

(2) Semnalizarea schimbării direcţiei de mers trebuie să fie menţinută pe întreaga durată a manevrei.

OUG - Articolul 63

(1) Se consideră oprire imobilizarea voluntară a unui vehicul pe drumul public, pe o durată de cel mult 5 minute. Peste aceasta durată, imobilizarea se consideră staţionare.

(5) Vehiculul oprit sau staţionat pe partea carosabilă trebuie aşezat lângă şi în paralel cu marginea acesteia, pe un singur rând, dacă printr-un alt mijloc de semnalizare nu se dispune altfel. Motocicletele fără ataş, mopedele şi bicicletele pot fi oprite sau staţionate şi câte două, una lângă alta.
 

Regulament - Articolul 116

(1) Conducătorii de vehicule sunt obligaţi să semnalizeze schimbarea direcţiei de deplasare, depăşirea, oprirea şi punerea în mişcare.

(2) Intenția conducătorilor de autovehicule, tractoare agricole sau forestiere și tramvaie de a schimba direcția de mers, de a ieși dintr-un rând de vehicule staționate ori de a intra într-un asemenea rând, de a trece pe o altă bandă de circulație sau de a vira spre dreapta ori spre stânga sau a celor care urmează să efectueze întoarcere, depășire ori oprire se semnalizează prin punerea în funcțiune a luminilor indicatoare de direcție cu cel puțin 50 m în localități și 100 m în afara localităților înainte de începerea efectuării manevrelor. (Alineatul (2) a fost modificat și actualizat pe www.scoalarutiera.ro la 06-10-2021)

Regulament - Articolul 141

(1) Conducătorii autovehiculelor, tractoarelor agricole sau forestiere imobilizate pe drumurile publice, care se îndepărtează de acestea, sunt obligați să acționeze frână de ajutor, să oprească funcționarea motorului și să cupleze într-o treapta de viteză inferioară sau în cea de parcare dacă autovehiculul, tractorul agricol sau forestier are transmisie automată. (Alineatul (1) a fost modificat și actualizat pe www.scoalarutiera.ro la 06-10-2021)

(2) În cazul imobilizării involuntare a autovehiculului, tractorului agricol sau forestier în panta sau în rampa, pe lângă obligațiile prevăzute la alin. (1) conducătorul trebuie să bracheze rotile directoare. (Alineatul (2) a fost modificat și actualizat pe www.scoalarutiera.ro la 06-10-2021)

(3) În cazul imobilizării involuntare a autovehiculului, tractorului agricol sau forestier în pasaje subterane sau în tuneluri, conducătorul acestuia este obligat să oprească funcționarea motorului. (Alineatul (3) a fost modificat și actualizat pe www.scoalarutiera.ro la 06-10-2021)

(4) În localităţi, pe drumurile cu sens unic, oprirea sau staţionarea voluntară a vehiculelor este permisă şi pe partea stânga, dacă rămâne liberă cel puţin o bandă de circulaţie.

(5) În afara localităţilor oprirea sau staţionarea voluntară a vehiculelor se face în afara părţii carosabile, iar atunci când nu este posibil, cât mai aproape de marginea din dreapta a drumului, paralel cu axa acestuia.

(8) Se consideră staţionare pe partea carosabilă situaţia în care oricare dintre roţile vehiculului sau remorcii se regăseşte pe partea carosabilă.

Regulament - Articolul 145

Se interzice conducătorului de autovehicul, tractor agricol sau forestier și pasagerilor că în timpul opririi sau staționării să deschidă ori să lase deschise ușile acestuia sau să coboare fără să se asigure că nu creează un pericol pentru circulație.(Articolul 145 a fost modificat și actualizat pe www.scoalarutiera.ro la 06-10-2021)



Dacă nu puteți/doriți să vizionați varianta AUDIO-VIDEO a cursului, puteți citi varianta text ilustrată cu imagini.

Varianta text Capitolul 6 - partea 2 - manevre - oprirea și staționarea

Codul Rutier - manevre oprirea și staționarea

MANEVRELE CARE SE EXECUTĂ PE DRUMUL PUBLIC

OPRIREA ȘI STAȚIONAREA

Se consideră oprire imobilizarea voluntară a unui vehicul pe drumul public, pe o durată de cel mult 5 minute. Peste aceasta durată, imobilizarea se consideră staţionare (art. 63 alin. 1 din OUG). De reținut este că orice staționare este mai întâi o oprire, deoarece diferența dintre acestea o face durata de imobilizare.

definitie oprire si stationare

Oprirea și staționarea sunt de două feluri:

  • oprire sau staționare voluntară: atunci când conducatorul execută oprirea sau staționarea din propria voință de a opri.

oprire voluntara

  • oprire sau staționare involuntară: atunci când conducătorul auto este obligat să oprească sau să staționeze, fără ca acesta să își dorească acest lucru. De exemplu situațiile impuse de trafic.

oprire involuntara

În continuare, cazurile de interzicere a opririi sau a staționării se referă strict la oprirea voluntară și la staționarea voluntară.

Vehiculul oprit sau staţionat pe partea carosabilă trebuie aşezat lângă şi în paralel cu marginea acesteia, pe un singur rând, dacă printr-un alt mijloc de semnalizare nu se dispune altfel. Motocicletele fără ataş, mopedele şi bicicletele pot fi oprite sau staţionate şi câte două, una lângă alta (art. 63 alin. 5 din OUG).

oprirea se face cat mai aproape de marginea din dreapta a drumului si paralel cu acesta

motociclete si mopedele pot fi oprite si cate doua una langa alta

În localităţi, pe drumurile cu sens unic, oprirea sau staţionarea voluntară a vehiculelor este permisă şi pe partea stânga, dacă rămâne liberă cel puţin o bandă de circulaţie (art. 141 alin. 4 din Regulament).

oprirea se face si pe stanga pe drumul cu sens unic

În afara localităţilor oprirea sau staţionarea voluntară a vehiculelor se face în afara părţii carosabile, iar atunci când nu este posibil, cât mai aproape de marginea din dreapta a drumului, paralel cu axa acestuia (art. 141 alin. 5 din Regulament).

oprirea in afara localitatii se face in afara partii carosabile

in afara localitatii putem opri cat mai aproape de marginea drumului atunci cand nu se poate scoate autovehiculul in afara partii carosabile

Se consideră staţionare pe partea carosabilă situaţia în care oricare dintre roţile vehiculului sau remorcii se regăseşte pe partea carosabilă. (art. 141 alin. 8 din Regulament)

Conducătorii autovehiculelor, tractoarelor agricole sau forestiere imobilizate pe drumurile publice, care se îndepărtează de acestea, sunt obligaţi să acţioneze frână de ajutor, să oprească funcţionarea motorului şi să cupleze într-o treapta de viteză inferioară sau în cea de parcare dacă autovehiculul are transmisie automată. Iar dacă imobilizarea acestora se face în panta sau în rampa, pe lângă aceste obligaţii conducătorul trebuie să bracheze rotile directoare (art. 141 alin. 1 și 2 din Regulament).

În cazul imobilizării involuntare a autovehiculului, tractorului agricol sau forestier în pasaje subterane sau în tuneluri, conducătorul acestuia este obligat să oprească funcţionarea motorului (art. 141 alin. 3 din Regulament).

Se interzice conducătorului de autovehicul, tractor agricol sau forestier și pasagerilor că în timpul opririi sau staţionării să deschidă ori să lase deschise uşile acestuia sau să coboare fără să se asigure că nu creează un pericol pentru circulaţie (art. 145 din Regulament).

70 Comentarii Lasă un comentariu

Lasă un comentariu

Pentru a putea lăsa un comentariu, trebuie să fii logat! Mergi la pagina de autentificare sau creare cont

© Copyright Școala Rutieră 2024. Toate drepturile rezervate.