OUG = ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 195 din 12 decembrie 2002 (Codul rutier)
Regulament = REGULAMENT de aplicare a OUG 195/2002 (Regulamentul codului rutier)
(1) Conducătorii de vehicule sunt obligaţi să oprească imediat, pe acostament sau, în lipsa acestuia, cât mai aproape de marginea drumului sau bordura trotuarului, în sensul de deplasare, la apropierea şi la trecerea autovehiculelor cu regim de circulaţie prioritară care au în funcţiune mijloacele speciale de avertizare luminoasă de culoare roşie şi sonore.
(2) Conducătorii de vehicule sunt obligaţi să reducă viteza, să circule cât mai aproape de marginea drumului în sensul de deplasare şi să acorde prioritate la trecerea autovehiculelor cu regim de circulaţie prioritară care au în funcţiune mijloacele speciale de avertizare luminoasă de culoare albastră şi sonore.
(1) La intersecţiile cu circulaţie nedirijată, conducătorul de vehicul este obligat să cedeze trecerea vehiculelor care vin din partea dreapta, în condiţiile stabilite prin regulament.
(1) În intersecţiile cu circulaţie nedirijată, conducătorul de vehicul este obligat să acorde prioritate de trecere vehiculelor care circulă pe sine. Acestea pierd prioritatea de trecere când efectuează virajul spre stânga sau când semnalizarea rutieră din acea zonă stabileşte o altă regulă de circulaţie.
(2) În intersecţii, conducătorii vehiculelor care virează spre stânga sunt obligaţi să acorde prioritate de trecere vehiculelor cu care se intersectează şi care circulă din partea dreapta.
(3) În intersecţiile cu circulaţie dirijată prin indicatoare de prioritate, regula priorităţii de dreapta se respecta numai în cazul în care două vehicule urmează să se întâlnească, fiecare intrând în intersecţie de pe un drum semnalizat cu un indicator având aceeaşi semnificaţie de prioritate sau de pierdere a priorităţii.
(1) Au regim de circulaţie prioritară numai autovehiculele prevăzute la art. 32 alin. (2) lit. a) şi b), atunci când se deplasează în acţiuni de intervenţie sau în misiuni care au caracter de urgenţă. Pentru a avea prioritate de trecere, aceste autovehicule trebuie să aibă în funcţiune semnalele luminoase şi sonore.
(2) Când două vehicule urmează să se întâlnească într-o intersecţie dirijată prin indicatoare, venind de pe două drumuri publice unde sunt instalate indicatoare cu aceeaşi semnificaţie, vehiculul care vine din dreapta are prioritate.
Conducătorul de vehicul este obligat să acorde prioritate de trecere şi în următoarele situaţii:
e) când circulă în panta faţă de cel care urca, dacă pe sensul de mers al celui care urca se află un obstacol imobil. În această situaţie manevra nu este considerată depăşire în sensul prevederilor art. 120 lit. j);
Dacă nu puteți/doriți să vizionați varianta AUDIO-VIDEO a cursului, puteți citi varianta text ilustrată cu imagini.
Este atunci cănd legislația stabilește anumite locuri și situații, în care unii participanți la trafic au prioritate de trecere față de alții, fără ca acest lucru să fie arătat de ceva material, ca de exemplu un indicator.
Acest tip de prioritate se aplică în intersecțiile nedirijate și în toate cazurile de egalitate.
Prioritatea de dreapta în intersecțiile nedirijate (art. 57 alin. 1 din OUG).
De exemplu într-o intersecție nedirijată de drumuri de aceeași categorie, adică intersecție fără indicatoare de reglementare de prioritate, ajung simultan două vehicule, avem o situație în care se aplică regula priorității de dreapta, vehiculul care va trece primul este cel care vine din partea dreaptă.
*De retinut că în intersecțiile nedirijate de drumuri de aceeași categorie au prioritate vehiculele care vin din dreapta și pierd prioritatea vehiculele care vin din stânga.
Prioritatea de dreapta în caz de egalitate.
Se considera caz de egalitate atunci când două sau mai multe vehicule își întalnesc traiectoriile dar au drepturi egale să trecă prin acel loc. Într-o astfel de situație de egalitate intervine aplicarea priorității de dreapta. De reținut că situațiile de egalitate pot fi întâlnite și în intersecțiile dirijate unde situațiile sunt rezolvare prin regula priorității de dreapta (art. 129 alin. 2 din Regulament și art. 59 alin. 2 din OUG).
Să dăm câteva exemple de situație de egalitate:
Atunci când două vehicule se apropie de un sector de drum aflat în rampă sau în pantă, iar pe sensul celui care urcă în rampă există un obstacol imobil și nu au loc să circule unul pe lânga celălalt, prioritate de trecere are vehiculul care urcă în rampă față de cel care coboară în pantă (art. 135 lit. e din Regulament).
Această prioritate a fost creată pentru a nu obliga vehiculele care circulă în rampă, adică cele care urcă, să oprească, știind faptul că după oprire este mult mai greu sau uneori imposibil să se pornescă în urcare, față de cel care opresc în coborâre, pentru care pornirea nu constituie un impediment.
Această prioritate se acordă autovehiculelor cu regim de circulație prioritară care se deplasează în acţiuni de intervenţie sau în misiuni care au caracter de urgenţă și au în funcțiune mijloacele speciale de avertizare luminoasă și sonore. Pentru a avea prioritate de trecere, aceste autovehicule trebuie să aibă în funcţiune semnalele luminoase şi sonore (art. 61 alin. 1 din OUG).
Semnale speciale de avertizare luminoasa sunt de doua feluri, de culoare rosie si de culoare albastra.
Semnale speciale de avertizare luminoasă de culoare rosie:
Obligații: La apropierea și la trecerea autovehiculelor cu regim de circulație prioritară care au în funcțiune mijloacele speciale de avertizare luminoasă de culoare roșie și sonore, conducătorii de vehicule sunt obligați să oprească imediat, pe acostament sau, în lipsa acestuia, cât mai aproape de marginea drumului sau bordura trotuarului, în sensul de deplasare (art. 37 alin. 1 din OUG).
Semnale speciale de avertizare luminoasă de culoare albastră:
Obligații: La trecerea autovehiculelor cu regim de circulație prioritară care au în funcțiune mijloacele speciale de avertizare luminoasă de culoare albastră și sonore, conducătorii de vehicule sunt obligați să reducă viteza, să circule cât mai aproape de marginea drumului în sensul de deplasare și să acorde prioritate (art. 37 alin. 2 din OUG).
Tot la prioritatea specială intră și prioritatea tramvaielor aflat în mers, acestea au prioriotate în mers atunci când circulă prin intersecțiile nedirijate. Tramvaiul va pierde prioritatea în intersecțiile nedirijate, atunci când virează către stânga (art. 59 alin. 1 din OUG).
Lasă un comentariu