Capitolul XIV - Caroseria autovehiculului
Caroseria este partea superioară a autoturismului amenajată pentru transportul persoanelor sau mărfurilor. Forma caroseriei este una aerodinamică, ușoară, rezistentă solicitărilor și asigură o bună vizibilitate conducătorului auto.
Caroseria autoturismelor, în general este fără șasiu și cu excepția ușilor, capotei și aripilor toate celelalte elemente metalice formează o structură metalică realizată prin sudură.
Elementele ce întregesc o caroserie sunt:
- scheletul metalic: reprezintă partea principală a caroseriei ce le îmbină pe toate celelalte și care trebuie să fie cât mai rezistent și ușor;
- aripi față: sunt așezate deasupra roților din față;
- aripi spate: sunt așezate deasupra roților din spate;
- contraaripile: sunt elementele care împreună cu aripile închid pasajele roților;
- capotă motor: cea care acoperă și protejează sistemul tehnic;
- capotă portbagaj: cea care protejează compartimentul de depozitare a mărfurilor sau a bagajelor;
- lonjeroanele: sunt grinzi longitudinale ce sunt prinse de scheletul autovehiculului pentru ca structura de rezistență să fie mai rigidă;
- portierele: sunt ușile ce permit accesul în autovehicul.
Pentru autovehiculele destinate transportului de mărfuri, distingem următoarele:
- caroserie este închisă iar cabina este separată (pentru autoutilitare cu o sarcină utilă de până în 10 000 N);
- caroseria este închisă sau acoperită cu coviltir și cu cabină separată (pentru utilajele ce au o sarcină utilă de 10 000 N – 20 000 N);
- caroseria este deschisă sau închisă cu o prelată (pentru autocamioane);
- caroseria care are cabină separată și o benă basculantă pentru încărcătură (pentru autobasculante);
- caroseria este închisă termoizolată, folosită pentru transportul mărfurilor alterabile (autovehicule ce efectuează servicii speciale de transport).
Lasă un comentariu