Are rolul de a aprinde amestecul carburant și este constituită din totalitatea elementelor care produc și distribuie curentul electric necesar (la motoarele cu aprindere prin scânteie) formării scânteii electrice.
La autoturismele moderne, datorită faptului că motoarele realizează turații, puteri și rapoarte de compresii ridicate, se folosește aprinderea electronică prin excluderea ruptorului și chiar a bobinei de inducție și a distribuitorului.
Instalațiile electronice de aprindere pot fi:
Instalația de aprindere se compune din:
- bateria de acumulatori: are rolul unei surse de energie electrică care alimentează pentru scurt timp echipamentul electric, când generatorul de energie electrică, nu lucrează sau când acesta nu face față singur;
- contactul de cheie: are rolul de a alimenta circuitul de aprindere și de pornire (prin demaror);
- bobina de inducție: acționează pe principiul autotransformator, având rolul de a transforma curentul de joasă tensiune primit de la bateria de acumulatori (12V), în curent de înaltă tensiune (15000 … 20000V), capabil să străpungă spațiul dintre electrozii bujiei pentru a obține scânteia electrică.
- ruptorul-distribuitor: care se compune din:
- bujia: servește la producerea scânteilor electrice necesare aprinderii amestecului carburant;
- bujia incandescentă: este o spirală din nichel-crom care se înroșește atunci când se închide circuitul electric, permițând încălzirea aerului care intră în cilindrii;
- electromotorul de pornire: este un motor electric de curent continuu, care servește la rotirea arborelui cotit pentru pornirea motorului autovehiculului, transformând energia electrică în energie mecanică.
Formează energia necesară pentru ca arborele cotit al motorului să fie rotit și astfel să poată fi pornit motorul, asigurând ca turația de pornire a arborelui cotit să fie corespunzătoare pentru aprinderea amestecului carburantului, la motoarele cu aprindere prin scânteie sau presiunii de injecție a combustibilului, la motoarele cu aprindere prin compresiune.
Pornirea motorului cu ajutorul unui motor electric (demaror) de curent continuu, care cuplează cu coroana dințată aflată pe volantul arborelui cotit cu ajutorul pinionului de atac montat pe axa demarorului.
Demarorul, numit și electromotor, este un motor de curent continuu alimentat de la bateria de acumulatori. Principul de funcționare al acestuia se bazează pe fenomenul inducției electromagnetice.
Lasă un comentariu