Reprezintă mașina de forță cu ajutorul căreia se transformă energia termică degajată prin arderea unui combustibil în energie mecanică. În majoritatea cazurilor, motoarele folosite la automobile sunt cele cu ardere internă cu piston.
Principalele performanțe ale motoarelor cu ardere internă sunt:
După felul aprinderii amestecului carburant, motoarele cu ardere internă se clasifică în:
Componentele motorului sunt:
Se compune din:
Reprezintă elementul principal, în care sunt adunate laolaltă toate celelalte componente ale sistemului de propulsie (arbore cotit, bujii, pistoane, etc).
La partea superioară a blocului motor se montează chiulasa, care închide etanș compartimentele de ardere, răcire, ungere, etc.
În partea inferioară, blocul motor se închide cu baia de ulei. Blocul motor fiind prins de caroseria autovehiculului și totodată de carcasa cutiei de viteze.
Este o componentă a sistemului de propulsie, împreună cu pistonul și cilindrul, formează spațiul închis în care evoluează fluidul motor.
În chiulasă se amplasează după caz, camera de ardere, canalele de distribuție a gazelor și orificiile pentru bujii sau injectoare.
Chiulasa reprezintă și locul de montare a unor piese din mecanismul de distribuție.
Este un element metalic cu rolul de captare și depozitare a uleiului de motor.
Baia de ulei este poziționată sub blocul motor, strângerea uleiului fiind asigurată de presiunea din sistem, generată de pompa de ulei, dar si gravitațional.
Este numit și arborele motor și are rolul de a transforma, împreună cu biela, mișcarea de translație a grupului piston în mișcare de rotație.
Primește mișcarea de la piston prin bielă și o transformă în mișcare de rotație, pe care o transmite în exterior pentru antrenarea diferitelor subansambluri ale motorului și la transmisia automobilului pentru autodeplasare.
Arborele cotit are un număr de fusuri paliere egale cu numărul cilindrilor plus unul. Fusurile paliere sunt plasate pe aceeași axă geometrică, iar lațimea lor este diferită.
Reprezintă spațiu de lucru în care se desfășoară ciclul motor, pistonul deplasându-se în interiorul lui în mișcare rectilinie-alternativă.
Cilindrii pot fi demontabili sau nedemontabili iar după modul de răcire pot fi umezi sau uscați, cei nedemontabili sunt întodeauna umezi. Montarea cilindrilor în blocul motor se face prin presare.
Este un disc de metal având roluri multiple:
Transformă mișcarea de rotație în mișcare liniară și/sau invers.
Biela face parte din mecanismul motor și are rolul de a prelua forța de apăsare a pistonului pe care o transmite arborelui cotit.
Este un corp metalic cilindric, având fața plană superioară ca suprafață de închidere a volumului din care face parte și fața plană inferioară folosită pentru asamblarea cu biela.
Mișcarea pistonului este rectilinie alternativă într-un cilindru și servește la închiderea unui spațiu de volum variabil umplut cu un fluid sub presiune.
Pistoanele sunt folosite pentru preluarea energiei rezultate din explozia combustibilului și transformarea acestuia în lucru mecanic.
Lasă un comentariu