Pasul 1 - Cursuri » Curs de mecanică auto

Ai parcurs 0% din Curs de mecanică auto

Capitolul II - Motorul și componentele motorului

Capitolul II - Motorul și componentele motorului

Motorul

Reprezintă mașina de forță cu ajutorul căreia se transformă energia termică degajată prin arderea unui combustibil în energie mecanică. În majoritatea cazurilor, motoarele folosite la automobile sunt cele cu ardere internă cu piston.

Principalele performanțe ale motoarelor cu ardere internă sunt:

  • putere mare;
  • dimensiune și greutate redusă;
  • consum redus de carburant;
  • durabilitate și fiabilitate;
  • siguranță în exploatare.

După felul aprinderii amestecului carburant,  motoarele cu ardere internă se clasifică în:

  • motoare cu aprindere prin scânteie (MAS – aceste motoare folosesc drept combustibil benzina ce se aprinde datorită scânteii produse de bujie);
  • motoare cu aprindere prin compresie (MAC – aceste motoare folosesc drept combustibil motorina ce se aprinde prin compresie).

Componentele motorului

Componentele motorului sunt:

  • A. Mecanismul motor: are rolul de a transforma mișcarea rectilinie – alternativă a pistonului într-o mișcare de rotație a arborelui cotit. Mecanismul motor mai este numit si mecanismul bielă-manivelă;
  • B. Sisteme și instalații auxiliare: au rolul de a asigura funcționarea motorului.

A. Mecanismul motor

Se compune din:

  • organe fixe (blocul motor, chiulasa, baia de ulei, cilindrii);
  • organe mobile (arborele cotit, volant, biele, pistoane, segmenți, bolțuri).

Blocul motor (sau blocul cilindrilor)

Reprezintă elementul principal, în care sunt adunate laolaltă toate celelalte componente ale sistemului de propulsie (arbore cotit, bujii, pistoane, etc).

La partea superioară a blocului motor se montează chiulasa, care închide etanș compartimentele de ardere, răcire, ungere, etc.

În partea inferioară, blocul motor se închide cu baia de ulei. Blocul motor fiind prins de caroseria autovehiculului și totodată de carcasa cutiei de viteze.

Chiulasa

Este o componentă a sistemului de propulsie, împreună cu pistonul și cilindrul, formează spațiul închis în care evoluează fluidul motor.

În chiulasă se amplasează după caz, camera de ardere, canalele de distribuție a gazelor și orificiile pentru bujii sau injectoare.

Chiulasa reprezintă și locul de montare a unor piese din mecanismul de distribuție.

Baia de ulei

Este un element metalic cu rolul de captare și depozitare a uleiului de motor.

Baia de ulei este poziționată sub blocul motor, strângerea uleiului fiind asigurată de presiunea din sistem, generată de pompa de ulei, dar si gravitațional.

Arborele cotit

Este numit și arborele motor și are rolul de a transforma, împreună cu biela, mișcarea de translație a grupului piston în mișcare de rotație.

Primește mișcarea de la piston prin bielă și o transformă în mișcare de rotație, pe care o transmite în exterior pentru antrenarea diferitelor subansambluri ale motorului și la transmisia automobilului pentru autodeplasare.

Arborele cotit are un număr de fusuri paliere egale cu numărul cilindrilor plus unul. Fusurile paliere sunt plasate pe aceeași axă geometrică, iar lațimea lor este diferită.

Cilindrii

Reprezintă spațiu de lucru în care se desfășoară ciclul motor, pistonul deplasându-se în interiorul lui în mișcare rectilinie-alternativă.

Cilindrii pot fi demontabili sau nedemontabili iar după modul de răcire pot fi umezi sau uscați, cei nedemontabili sunt întodeauna umezi. Montarea cilindrilor în blocul motor se face prin presare.

Volantul

Este un disc de metal având roluri multiple:

  • reduce semnificativ solicitările cu caracter de șoc de la nivelul organelor motorului, reazemelor sale si transmisiei. Aceste solicitări cu șoc apar tocmai datorită variației vitezei unghiulare a arborelui cotit;
  • poartă un rol important în echilibrarea funcționării motorului;
  • pune la dispoziție suprafața de fricțiune pentru discul de ambreiaj.

Biela

Transformă mișcarea de rotație în mișcare liniară și/sau invers.

Biela face parte din mecanismul motor și are rolul de a prelua forța de apăsare a pistonului pe care o transmite arborelui cotit.

Pistonul

Este un corp metalic cilindric, având fața plană superioară ca suprafață de închidere a volumului din care face parte și fața plană inferioară folosită pentru asamblarea cu biela.

Mișcarea pistonului este rectilinie alternativă într-un cilindru și servește la închiderea unui spațiu de volum variabil umplut cu un fluid sub presiune.

Pistoanele sunt folosite pentru preluarea energiei rezultate din explozia combustibilului și transformarea acestuia în lucru mecanic.

230 Comentarii Lasă un comentariu

Lasă un comentariu

Pentru a putea lăsa un comentariu, trebuie să fii logat! Mergi la pagina de autentificare sau creare cont

© Copyright Școala Rutieră 2024. Toate drepturile rezervate.