Șasiul reprezintă cadrul rigid de rezistență, care se montează pe osiile unui vehicul cu tracțiune mecanică și care susține caroseria.
Componentele șasiului sunt: transmisia autovehiculului, mecanismul de direcție, sistemul de frânare, sistemul de rulare, suspensia autovehiculului, echipamentul electric.
Transmisia autovehiculului este un ansamblu de organe care au rolul de a prelua mișcarea de la motor, de a modifica turația și de a o distribui către roțile autovehiculului.
Transmisia se compune din:
- ambreiaj: transmite momentul motor de la arborele cotit la cutia de viteze, acesta este intercalat între motor și cutia de viteze și permite cuplarea progresivă a motorului de celelalte organe ale transmisiei. Acesta mai este folosit și pentru a izola componentele care se rotesc de cele fixe, reducând încărcătura de șoc dintre acestea;
- cutia de viteze: este una dintre componentele principale ale sistemului de transmisie. Principala funcționalitate oferită de cutia de viteze este posibilitatea varierii vitezei de deplasare și schimbarea sensului acesteia în timpul funcționării. Cutia de viteze are rolul de a modifica forța de tracțiune a autovehiculului în funcție de mărimea rezistenței la înaintare. Modificarea treptei de viteză se face prin intermediul unei pârghii de comandă, numită manetă sau schimbător de viteze. La cutiile de viteze automate (sincronizate), trecerea de la o treaptă de viteză la alta se poate face fără intervenția șoferului în sincronizarea vitezelor roților dințate care urmează să fie angrenate, această sincronizare lăsându-se în grija unui mecanism specializat;
- transmisia cardanică: are rolul de a transmite momentul motor fără să-l modifice, între diferite organe ale autovehiculului: de la arborii planetari la roți, în cazul automobilelor cu suspensia independentă a roților motoare, de la cutia de viteze la cutia de distribuție sau la cutia de viteze suplimentară, de la ambreiaj la cutia de viteze când cutia de viteze este așezată pe cadrul automobilului, de la cutia de viteze sau cutia de distribuţie la transmisiile principale ale punţilor motoare, de la arborii planetari la roţi în cazul automobilelor cu suspensia independentă a roţilor motoare.
- transmisia principală: are rolul de a mări momentul motor transmis la roțile motoare și totodată de a transmite momentul de la arborele cardanic la semiarborii planetari;
- diferențialul: este mecanismul care permite ca roțile motoare ale aceleiași punți să se rotească cu viteze unghiulare diferite, dând astfel posibilitatea ca la deplasarea automobilului în viraje să parcurgă spații de lungimi diferite;
- arborii planetari: au rolul de a transmite momentul motor de la diferențial la roțile motoare ale autovehiculului. La torsiune sunt solicitați de momentul motor dar și la încovoiere de forțele care acționează asupra roții motoare;
- transmisia finală: are rolul de a transmite mișcarea la roțile motrice și de a asigura, în același timp ultima demultiplicare a acestei mișcări.
Lasă un comentariu