Capitolul XI - Sistemul de frânare
Sistemul de frânare are rolul de a asigura autoturismului o micșorare rapidă a vitezei de deplasare, de a frâna eficient în pantă sau în rampă și să asigure staționarea autovehiculului pe drumurile publice care prezintă o înclinare maximă.
După rolul funcțional sistemul de frânare poate fi:
- sistemul principal de frânare (este reprezentat de frâna de picior sau cea principală de serviciu);
- sistemul staționar de frânare (este reprezentat prin frâna de staționare, cea care menține autovehiculul imobilizat în pantă, în absența conducătorului);
- sistemul suplimentar de frânare (este reprezentat prin dispozitivul de încetinire care menține constantă viteza de coborâre a unor pante lungi, fără o utilizare îndelungată a frânelor).
Sistemul de frânare este un sistem complex format din:
- sistemul de acționare: este acel sistem care reglează forța de frânare. Forța de apăsare a piciorului este transmisă de pedală către servofrână iar pompa de frână transformă forța amplificată de servofrână în presiune hidraulică cu ajutorul lichidului de frână;
- sistemul de transmitere: preia forța de frânare prin intermediul lichidului de frână cu ajutorul conductelor și furtunelor sistemului;
- sistemul mecanic de frânare al roții: asigură acționarea dispozitivelor de frânare pentru apăsarea plăcuțelor și saboților pe discuri, respectiv tamburi de frânare.
Frâna cu disc se compune din:
- discurile de frână;
- plăcuțele;
- senzorii de uzură;
- etrierele.
Frâna cu tambur este compusă din:
- saboți;
- tamburi de frână;
- cilindrii de frână;
- accesorii.
Sistemul electronic de siguranță: are rolul de a ajuta conducătorul în situații critice:
- sistemul ABS previne blocarea roților în momentul frânării;
- sistemul ASR previne patinarea roților în momentul plecării de pe loc;
- sistemul ESP intervine atunci când apare tendința de derapare, stabilizând traiectoria dorită de conducător.
Componentele sistemului de frânare:
- pompa centrală de frână: transformă forța aplicată asupra pedalei în presiune. Presiunea obținută se transferă pistoanelor din etriere prin intermediul conductelor și furtunelor;
- frâna cu disc: sunt universal utilizate la automobile pentru stabilitatea lor cât şi pentru buna capacitate de absorbție termică şi de răcire. Discurile, din fontă, sunt în general ventilate pe puntea faţă şi sunt dimensionate pentru a nu depăși temperaturi de 600 - 700 °C în cazul unor succesiuni de frânări severe, cum ar fi: coborârile alpine, care solicită capacitatea termică a discurilor şi posibilitățile acestora de răcire, sau înlănțuirile accelerări-frânari care solicită în mod implicit capacitatea termică a discurilor;
- servofrâna: utilizează o parte din vacuumul creat de motor, în colectorul de aspirație. Atunci când pedala de frână este acționată, forța de apăsare este amplificată prin intermediul unor supape;
- frâna cu tambur: este limitată datorită perforamanțelor sale termice modeste, în special în ceea ce privește creşterea absorbţiei frânei ce însoțește dilatarea tamburului la cald.
Lasă un comentariu