Capitolul XII - Sistemul de rulare
Sistemul de rulare asigură deplasarea autoturismului pe drumurile publice în condiții de siguranță.
Roțile autovehiculului reprezintă organele de rulare care servesc la sprijinirea autoturismului pe suprafața solului și la obținerea unei aderențe corespunzătoare pentru deplasare.
Constructiv, ele sunt formate din:
- pneu: se montează pe jantă și poate fi cu cameră de aer sau fără. Profilul pneului reprezintă forma adânciturilor și a crestelor aplicate pe banda de rulare. Profilul pneurilor trebuie să aibă cel puţin 4 mm adâncime. Un profil plat cu umeri pătrați oferă sprijin bun în cotituri;
Structura pneurilor:
- carcasa: este cea mai importantă parte a anvelopei, formând scheletul acesteia. Carcasa preia eforturile mari și complexe la care este supusă anvelopa în timpul deplasării.
- banda de rulare: oferă un nivel ridicat de aderență și capacitate de frânare. Datorită uzurii acestora se limitează și eficiența lor in furnizarea tracțiunii.
- stratul de legătură: este stratul protector, dispus între carcasă și banda de rulare. Acesta are rolul de a asigura o legătură între carcasă și banda de rulare și micșorează șocurile produse în timpul mersului de către denivelări.
- talonul: este partea interioară a anvelopei care este cuprinsă în interiorul jantei.
- inserția mecanică: asigură durabilitatea și rigiditatea talonului și este compusă din fibre de sârmă de oțel învelite în cauciuc.
- camera de aer: este un tor din cauciuc natural sau sintetic, prevăzut cu o supapă, numită valvă prin care se introduce aerul sub presiune.
- flancul: are rolul de a proteja anvelopa de solicitările mecanice exterioare.
- jantă: din punct de vedere al profilului și configurației, se adoptă după categoria autovehiculului și după solicitările roții. Pentru autoturisme și autocamioane sunt folosite jante cu profil adânc, aceste jante cu adâncitură pot avea urechi deschise sau închise care sunt profilate din umărul jantei. Urechile înalte asigură pneului o puternică stabilitate laterală;
- discul roții: se fixează de jantă prin sudare sau nituire, iar de butuc cu șuruburi sau prezoane. Pentru a-i reduce greutatea și pentru ventilație, discul este prevăzut în general cu găuri. Discul pornește din butuc spre marginea roții spre canalul jantei.
DE REȚINUT !
Însemnele de pe flancuri de genul 215/45R 16 84V înseamnă:
- 215 reprezintă lățimea pneului în milimetrii.
- 45 reprezintă raportul între înălțimea flancului și lățimea pneului.
- R reprezintă structura radială.
- 16 reprezintă diametrul interior al pneului.
- 84 reprezintă sarcina maximă admisibilă pe un pneu la viteza maximă, această cifră fiind corespondenta sarcinii de 500 kg.
- V reprezintă indicele de viteză.
Lasă un comentariu