Capitolul XIII - Suspensia autovehiculului
Sistemul de suspensie al unui autovehicul este un ansamblu de componente proiectate pentru a asigura confortul și controlul vehiculului în timpul deplasării. Rolul principal al sistemului de suspensie este de a menține contactul roților cu suprafața drumului și de a absorbi șocurile și vibrațiile cauzate de denivelările și imperfecțiunile drumului. Acesta contribuie la stabilitatea, manevrabilitatea și siguranța autovehiculului.
Principalele componente ale sistemului de suspensie includ:
-
Arcurile: Pot fi arcuri elicoidale, arcuri lamelare sau bare de torsiune, care au rolul de a suporta greutatea vehiculului și de a absorbi șocurile cauzate de denivelările drumului.
-
Amortizoarele: Sunt dispozitive hidraulice care reduc oscilațiile arcurilor și controlează mișcările suspensiei, contribuind astfel la stabilitatea și confortul vehiculului. Tipuri de amortizoare:
- amortizoare bitubulare: care au 2 camere umplute cu ulei, spațiul de lucru în care se mișcă pistonul și biela motoare, respectiv spațiul de depozitare, care se află între cilindrul lucrător și tubul recipientului;
- amortizoare monotubulare cu gaz: cilindrul lucrător este umplut cu ulei și cu gaz, având o presiune între 25 - 30 bari;
- amortizoare pentru arc elicoidal: care corespunde în construcție dispozitivului bitubular. Însă poate fi și în varianta cu presiune de gaz.
-
Barele stabilizatoare (sau antiruliu): Acestea sunt utilizate pentru a reduce înclinarea vehiculului în curbe și pentru a îmbunătăți stabilitatea în timpul manevrelor.
-
Brațele de suspensie (sau basculele): Sunt părți articulate care conectează roțile la șasiul vehiculului și permit mișcarea verticală a roților.
-
Bucșele și lagărele: Acestea sunt componente de legătură care permit mișcarea controlată a brațelor de suspensie și amortizoarelor, contribuind la absorbția vibrațiilor și la reducerea zgomotului.
-
Sistemele de suspensie independente: La vehiculele cu suspensie independentă, fiecare roată are propria sa suspensie, ceea ce îmbunătățește confortul și manevrabilitatea.
Rolul sistemului de suspensie:
- Confortul pasagerilor: Absorbția șocurilor și vibrațiilor pentru a asigura o călătorie lină și confortabilă.
- Stabilitatea vehiculului: Menținerea contactului roților cu drumul pentru a asigura stabilitatea și controlul direcției.
- Manevrabilitatea: Asigurarea unei bune răspunsuri la comenzile șoferului și îmbunătățirea manevrabilității vehiculului.
- Siguranța: Reducerea riscului de derapaje și de pierdere a controlului, contribuind astfel la siguranța rutieră.
Rolul sistemului de suspensie în frânare:
Sistemul de suspensie al unui autovehicul nu doar contribuie la confortul și manevrabilitatea acestuia, ci joacă și un rol crucial în frânare. Prin gestionarea eficientă a transferului de greutate, menținerea contactului optim al roților cu drumul și asigurarea stabilității vehiculului, suspensia ajută la maximizarea performanței sistemului de frânare și la reducerea distanței de oprire. Astfel, o suspensie bine întreținută și calibrată contribuie semnificativ la siguranța rutieră prin:
-
Distribuția sarcinilor: În timpul frânării, greutatea vehiculului se transferă către partea din față. Sistemul de suspensie ajută la gestionarea acestui transfer de greutate, asigurând că roțile rămân în contact ferm cu suprafața drumului, ceea ce este crucial pentru o frânare eficientă.
-
Menținerea contactului cu drumul: O suspensie eficientă menține roțile în contact constant cu suprafața drumului, chiar și pe suprafețe denivelate. Acest lucru este vital pentru performanța sistemului de frânare, deoarece frânele funcționează cel mai bine atunci când roțile au un contact solid cu drumul.
-
Reducerea distanței de frânare: O suspensie bine calibrată poate contribui la reducerea distanței de frânare prin maximizarea aderenței roților la drum și reducerea oscilațiilor sau alunecărilor cauzate de denivelările drumului.
-
Stabilitate în timpul frânării: Sistemul de suspensie ajută la menținerea stabilității vehiculului în timpul frânării, prevenind balansarea excesivă și îmbunătățind controlul direcției. Acest lucru este deosebit de important în situații de frânare de urgență, unde stabilitatea vehiculului poate preveni accidentele.
SISTEMUL ELECTRIC AL UNUI AUTOVEHICUL
Acest sistem este un ansamblu complex de componente electrice și electronice care asigură funcționarea diverselor sisteme și echipamente din mașină.
Sistemul electric al unui autovehicul este esențial pentru performanța și siguranța vehiculului și include următoarele elemente principale:
Echipamentul electric utilizează pentru legăturile la sursele de curent un singur conductor, aceste fiind de obicei cel pozitiv (+) iar pentru închiderea circuitului (-) utilizează masa metalică a autovehiculului. Tensiunea de lucru pe care o utilizează în general autovehiculele moderne este de 12 V.
Instalația de distribuție electrică este formată din: contactul cu cheie, conductoare, întrerupătoare și comutatoare, piese de legătură, siguranțe fuzibile și automate, prize.
Consumatorii electrici sunt: instalația de aprindere, instalația de pornire, instalația de iluminare și semnalizare optică și acustică, aparatele de măsură/control și aparatele auxiliare.
Rolul instalației de iluminare este de a asigura autoturismului iluminarea drumului public cu ajutorul farurilor atunci când se deplasează pe timp de noapte sau atunci când vizibilitatea este redusă.
Iluminatul poate fi:
- interior: care are în componență lămpile pentru iluminarea tabloului de bord, lămpile plafoniere, întrerupătoarele, siguranțele fuzibile etc.
- exterior: care asigură o iluminare suficientă pentru a permite conducătorului să vadă bine starea drumului pe care circulă sau obstacolele din fața sa.
Echipamentul de iluminare exterioară se compune din: faruri, lămpi de semnalizare, lămpi de poziție față și spate, lămpi pentru ceață față (proiectoarele opționale) și spate, lampă pentru mersul înapoi și lămpi pentru iluminarea plăcuțelor de înmatriculare.
Bordul autovehiculului reprezintă un ansamblu de instrumente de măsură, control și intervenție (avertizori luminoși, sistem de semnalizare, etc.) aflate în câmpul vizual din fața conducătorului auto.
Computerul de bord reprezintă unitatea centrală de procesare și memorare a informațiilor furnizate de diversele sisteme de semnalizare și control integrate în structura autovehiculului. Rolul acestuia este de a furniza informații conducătorului auto și de a înștiința despre erorile apărute în funcționarea autovehiculului.
Lasă un comentariu