Legislația rutieră nu prevede obligația de a opri la semnalele adresate de polițiștii comunitari. Din anul 2010 termenul „poliție comunitară” nu mai există în actele normative în vigoare. În acest moment termenul care se găsește în actele normative în vigoare este „poliție locală”.
Legislația rutieră nu prevede ca personalul autorizat din cadrul serviciului examinări să poată adresa semnale de oprire. Prin urmare, aceștia nu pot adresa semnale de oprire conducătorilor de vehicule.
Pe lângă obligația de a opri la semnalele polițistului rutier, participanții la trafic sunt obligați să oprească imediat și la semnalele adresate în acest sens de către personalul autorizat din zona lucrărilor pe drumurile publice. Aceștia din urmă pot efectua, pe lângă semnalele de oprire, și următoarele semnale: balansarea brațului în plan vertical, cu palma mâinii orientată către sol sau cu un mijloc de semnalizare, care semnifică reducerea vitezei, precum și rotirea vioaie a brațului, care semnifică mărirea vitezei de deplasare a vehiculelor, inclusiv grăbirea traversării drumului de către pietoni. Nerespectarea acestor semnale se sancționează cu amendă prevăzută în clasa a II-a de sancțiuni.
Răspunsul corect este: C
Legislația rutieră nu prevede nimic în acest sens.
Legislația rutieră nu prevede nimic în acest sens.
OUG* - Articolul 29
[...]
(2) Participanții la trafic sunt obligați să respecte și semnalele polițiștilor de frontieră, ale îndrumătorilor de circulație ai Ministerului Apărării Naționale, ale personalului echipelor mobile din cadrul Autorității Vamale Române, precum și ale organelor fiscale din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, aflate în îndeplinirea atribuțiilor de serviciu, ale agenților căilor ferate, ale persoanelor desemnate pentru dirijarea circulației pe sectoarele de drum pe care se execută lucrări de reabilitare a acestora, ale membrilor patrulelor școlare de circulație care acționează în imediata apropiere a unităților de învățământ, precum și ale nevăzătorilor, potrivit prevederilor din regulament.
Regulament** - Articolul 89
(1) Oprirea participanţilor la trafic este obligatorie şi la semnalele date de:
a) poliţiştii de frontieră;
b) îndrumătorii de circulaţie ai Ministerului Apărării;
c) agenţii de cale ferată, la trecerile la nivel;
d) personalul autorizat din zona lucrărilor pe drumurile publice;
[...]
(2) Persoanele prevăzute la alin. (1) lit. a)-d) pot efectua şi următoarele semnale: (Atragem atenția că între literele „a)-d)” este o cratimă. Această cratimă înlocuiește literele b) și c), ceea ce înseamnă că alineatul respectiv se refera la literele de la a) până la d), incluzând și b) și c))
a) balansarea braţului în plan vertical, cu palma mâinii orientată către sol sau cu un mijloc de semnalizare, care semnifică reducerea vitezei;
b) rotirea vioaie a braţului, care semnifică mărirea vitezei de deplasare a vehiculelor, inclusiv grăbirea traversării drumului de către pietoni.
OUG* - Articolul 100
(1) Constituie contravenţii şi se sancţionează cu amenda prevăzută în clasa a II-a de sancţiuni următoarele fapte săvârşite de persoane fizice:
1. nerespectarea semnalelor poliţiştilor de frontieră în punctele de trecere a frontierei de stat a României, ale îndrumătorilor de circulaţie ai Ministerului Apărării Naţionale, ale organelor fiscale din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, ale agenţilor de cale ferată, ale persoanelor desemnate pentru dirijarea circulaţiei, pe sectoarele de drum pe care se execută lucrări de reabilitare a acestora, precum şi cele ale patrulelor şcolare de circulaţie şi ale nevăzătorilor;
[...]
* OUG = ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 195 din 12 decembrie 2002 actualizată (Codul rutier)
** Regulament = REGULAMENT de aplicare a OUG 195/2002 actualizat (Regulamentul codului rutier)
Lasă un comentariu