Atunci când conduceți un autoturism cu tracțiune pe spate și acceleraţi prea puternic în curbă, autovehiculul are tendința de a derapa spre exteriorul curbei, acest fenomen se numește supravirare. De aceea, în curbe trebuie redusă preventiv viteza de deplasare iar accelerarea se va face progresiv, după ieșirea din curbă.
Cele două tipuri de derapaje sunt:
Subvirarea - este un fenomen ce apare cel mai frecvent in cazul autovehiculelor cu motorul si puntea motoare fata. Datorita faptului ca rotile puntii fata sunt atat directoare cat si motoare, are loc o suprasolicitare a acestora in timpul cat autovehiculul vireaza. Acest fenomen se amplifica pe masura ce forta de tractiune (sau, dupa caz, forta de franare) creste excesiv in timpul virajului. Cu alte cuvinte, o accelerare puternica sau o franare brusca efectuata in timpul virajului va provoca subvirarea autovehiculului. Consecinta acestui lucru este pierderea aderentei dintre anvelope si calea de rulare, respectiv inscrierea autovehiculului pe o traiectorie necontrolata (deraparea acestuia).
Supravirarea - este un alt fenomen de natura a duce la pierderea controlului autovehiculului in viraj si consta intr-o rotire a autovehicului in jurul axei sale. Aceasta este o caracteristica specifica autovehiculelor cu rotile motoare pe puntea spate si apare ori de cate ori anvelopele isi pierd aderenta. Ca si in cazul subvirarii, fenomenul are loc in momentul cand conducatorul auto franeaza puternic in timpul virajului si este puternic accentuat de o uzura excesiva a anvelopelor sau de o parte carosabila alunecoasa. Pentru a intelege fenomenul supravirarii, inchipuiti-va un transfer al centrului de greutate catre partea din fata a autovehiculului, concomitent cu pierderea aderentei anvelopelor puntii spate.
Prin urmare, atunci când efectuați un viraj spre stânga cu o viteză mare, autovehiculul are tendința de a derapa către dreapta, către exteriorul curbei. De aceea în curbe trebuie redusă preventiv viteza de deplasare.
Răspunsul corect este: B
Lasă un comentariu